route

Er zijn meerdere afstanden, zie ook de losse pagina’s.

De ‘Tocht der Tochten’ is natuurlijk het hele pad, langs de bekende betonnen paaltjes met de witte voet. Je komt dan langs vijf stempelposten en aan het einde van de dag heb je dan 29 kilometer gelopen!

Je kunt ook de ‘Halve’ lopen, dat is de halve route: je start dan bij de VPRO en loopt naar Hollandsche Rading waar je de trein terug kunt nemen (daar hebben we ook een stempelpost, nummer 3). Dan zit er een respectabele 16 kilometers in je schoenen! Wil je juist starten bij stempelpost 3: dan kun je de tweede helft van de totale route lopen, dat is 14 kilometer.  Op dit deel van de website staan meer details over deze halve varianten. Geeft ook antwoord op de vraag : hoe kom ik vanaf het station op de route?

Voor lopers met minder ervaring of die gewoon geen zin hebben om er de hele dag aan te besteden, is er ‘het tientje’, een tocht van ruim 10 kilometer. Deze loopt van de start naar Groot Kievitsdal. Daar wachten twee elektrische auto’s van HET (Hilversumse Energie Transitie) om wandelaars, in groepjes van 3 à 4 personen, terug zullen brengen naar de VPRO. Op deze pagina kunt u meer lezen.

Algemeen

De start en finish is bij het VPRO gebouw, dat is een kilometer van het parcours. Er is een gemarkeerde route over het mediapark via de Leen Jongewaardweg zodat u eenvoudig op de officiële route komt. Bij vertrek is het linksaf uit het gebouw. Bij horecagelegenheid het Pandje steekt u de weg over richting de brug over het spoor, en dan zit u al op de route.

De route van het Voetstappenpad
De route van het Voetstappenpad is goed gemarkeerd met betonnen paaltjes met een voetstap, en ovale plaatjes op paaltjes en lantaarnpalen. Als er een streep door de voet staat, dan moet u niet die kant op. Als u geen paaltjes of bordjes ziet gaat u in principe gewoon rechtdoor, of vervolgt u het pad.

Alleen voor de wandelrally wordt de route op verwarrende punten met extra paaltjes duidelijker gemaakt. Bovendien staat hieronder een tekstuele beschrijving om u de route duidelijk te maken. Toilet- en horeca-faciliteiten die hieronder genoemd worden zijn op de dag van de Wandelrally beschikbaar.

gps logo

Wilt u met een GPS of Smartphone de route lopen dat kan ook. Achter deze link is een gpx bestand te vinden. Deze kunt u in uw toestel laden. Dit bestand is voor de hele ronde.

Kaart

Startpunt, Stempelpost (SP1) ±4.8 km naar SP2

De start is vanuit VPRO. Even door de bocht bij het VPRO gebouw is een voor de wandelaars gratis parkeerplaats. Als u arriveert per trein/openbaar vervoer op station Hilversum Media Park dan is het een klein stukje lopen tot het startpunt. U steekt de weg over met de kijkbuis; een voetgangersbrug. Daarna houdt u links aan. Het kleurrijke Beeld en Geluid gebouw ziet u al snel. En iets verderop doemt het VPRO gebouw op.

VPRO mediapark

Daar kunt u zich inschrijven en van de toiletgelegenheden gebruik maken.

Als uw wandelkaart de eerste stempel heeft, steekt u bij Beeld en Geluid over naar het voetpad langs de Mies Bouwmanboulevard en loopt u naar het noorden richting Bussum.

Voor de kruising met de Witte Kruislaan, steekt u bij de verkeerslichten rechtsaf de kruising over naar de Nieuwe Crailose Weg, over de Crailose Brug, en volgt u de voetstappen.

Na het klaphek gaat u meteen links links en direct rechts de Bussumerheide op en na 700 meter rechtsaf de Westerheide op. Voetstappen zijn hier duidelijk aangegeven tot aan stempelpost 2. Geniet u van de Schotse Hooglandersen de uitzichten over de hei en naar de televisietoren van Hilversum.

Stempelpost SP2 ±5.5 km naar SP3

Na gestempeld te hebben vervolgt u uw weg langs de beroemde golfbaan van de Hilversumsche Golfclub, waar ook het KLM Open werd gespeeld. Let op: op de zandpaden kruising vóór Restaurant Boschoord slaat u rechtsaf, waar u het informatie bord over het Voetstappenpad vindt. Bij het tweede bankje gaat u linksaf en verder wijst de weg zich door dit mooie stuk bos vanzelf.

Hoewel de route dicht langs de A27 ligt hoort u er toch heel weinig van. De dieren in het bos en het uitzichtpunt bij het Hilversumse Wasmeer zijn zeer de moeite waard. U vervolgt uw route richting de oversteek over de A27.Direkt nà het klaphek gaat u rechts over de A27 en het spoor Hilversum/Utrecht met haar karakteristieke bovenleidingbogen.

Hier vindt u stempelpost 3.
Als u niet verder wilt wandelen kunt u vanaf hier makkelijk doorlopen naar station Hollandse Rading, zo’n 950m langs het spoor. Ook kunt u hier starten tussen 10:00 en 12:00 voor de tweede helft.

Stempelpost SP3 ±4.2 km naar SP4

Na ongeveer 400 m steekt U met de natuurbrug ook de Utrechtseweg over en vervolgt uw weg het bos in.

Let op, na het eerste hek moet u direct scherp links, en loopt u terug langs het hek in de richting waar u vandaan kwam totdat het pad rechtsaf verder gaat.

En ook dan is het even opletten om de bijna haakse afslag naar rechts niet te missen: dan vervolgt u uw weg op een pad dat in het bos omhoog en omlaag gaat.

Vervolgens loopt u langs een padvindershuisje naar het conferentieoord op de Hoorneboegse heide waar u links omheen loopt. Geniet eerst van het uitzicht over de Hoorneboegse heide, en loop daarna over de heide in een rechte lijn richting begraafplaats Zuiderhof, een prachtig voorbeeld van Dudok architectuur.

Vandaar vervolgt u uw weg links af over de heide totdat u bij de van Ghentlaan uitkomt en linksaf gaat. Ongeveer 250m daarna gaat u rechtsaf een paadje in, om vervolgens bij de Loosdrechtseweg linksaf -bij de verkeerslichten- over te steken, de Oscar Romerolaan in.

Aan het einde van de Oscar Romerolaan steekt u over en volgt u de voetstappen achter de huizen, langs het watertje, over de parkeerplaats van het winkelcentrum. Na de winkels loopt u via het doorsteekje tussen de flats en om het water van de Kloosterlaan. Dit hele stuk is bewegwijzerd, kijk vooral ook op de lantaarnpalen. Op de Kapittelweg vind u aan uw linkerhand cafetaria Jan Kruis. Hier is tevens stempelpost 4 en kunt wat eten of drinken.

Stempelpost SP4 ±3.8 km naar SP5

Volg de bewijzeringen op de lantaarnpalen en de betonnen palen langs de watertjes tot aan de Diependaalselaan. Steek bij de rotonde van de N201 rechts over en vervolg u uw weg langs de ventweg van de Vreelandseweg, dan linksaf de Gijsbrecht van Amstelstraat op. Bij de Gamma aan uw linkerhand steekt u over bij de verkeerslichten en gaat u naar rechts en vervolgens, nà de slagboom, over het wandelpad het Corversbos in. Bij de eerste kruising gaat u links en dan weer links en dan volgt u gewoon de voetstappen. Het Corversbos is heel anders van samenstelling dan de bossen langs de A27. U ziet op een gegeven moment akkers aan uw linkerhand en volgt deze totdat u op de Corverslaan komt. Op de kruising met de ’s-Gravelandseweg is de stempelpost.

Stempelpost SP5, ±3.6 km naar finish

Bij stempelpost 5 steekt u de ‘s-Gravelandseweg over en vervolgt hier uw weg over de Oude Meentweg.

Nà het bruggetje gaat u direct rechtsaf.
U loopt hier langs een watertje waar vlak voor het volgende bruggetje een geliefd plaatsje is om honden (of paarden) te laten zwemmen.

U vervolgt uw weg totdat u bij de Bussumergrintweg aankomt. U steekt over en houdt links aan en loopt door tot aan het rooster en klaphek bij de Lage Naarderweg, daar gaat u rechtsaf de Mies Bouwman Boulevard weer op tot de finish bij VPRO. Bij de finish krijgt u uw laatste stempel en deelname button.